Philip van Londen - Get Lean

Principe 4 - PULL

Hoe interactief is je bedrijf met de klant? Als een cliënt ergens om vraagt, kun je daar als bedrijf dan goed op reageren?

Werk je met een 'Pull"-strategie?
Krijgt je klant maximale waarde?


Organisaties die dit beheersen, kennen de ware kracht van Lean. Door de klant te laten bepalen, produceer je niets te veel en doe je niets te veel. En als bonus krijg je nog een betere kwaliteit ook. Dit vereist dat je als bedrijf de eerdere stappen goed hebt doorlopen.

De klantvraag bepaalt hoe snel je produceert (PULL)


Dit vinden mensen vaak iets lastiger om te overzien. Het betekent simpel gezegd dat je pas iets nieuws gaat maken als de klant je er om vraagt. Dus je zet pas de volgende stap als je klant een nieuwe bestelling doet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de vorige stappen op orde hebt en de klant niet nog langer hoeft te wachten. De cliënt trekt als het ware aan je proces.

Dit is voor je bedrijf één van de interessantste stappen in het werken met Lean. Mijn ervaring is dat het ook één van de lastigste is om te implementeren. Lukt het een bedrijf om hier grip op de krijgen dan zie je vaak een hele grote stijging in het rendement van het Lean werken. Een ‘Pull Strategie’ werkt als een ‘superversneller’ voor kwaliteit en besparingen.




"Als je organisatie dit beheerst, ken je de ware kracht van Lean"