Persoonlijke overwinning: Lean en een betere cultuur

Bij een organisatie waren we gestart met een Lean traject. En van de teamleden, laten we hem even Edo noemen, deed vanaf het begin af aan niet lekker mee.

Hij had vooral veel kritiek op andere teamleden. Was negatief en vond de mentaliteit van andere medewerkers slecht. Ook van hun intelligentie was hij niet erg onder de indruk. Ze begrepen er doorgaans niet veel van vond hij. Dat stak hij niet onder stoelen of banken.

Het ligt allemaal aan anderen

Dit heeft maanden geduurd. Van het begin af aan zag ik wel een lichtpuntje. Hier hield ik ook aan vast. Edo was wel betrokken. Hij uitte namelijk nog steeds zijn ergernis. Hij was wel vervelend en negatief over andere mensen, maar die ergernis ging ergens over. Terecht of onterecht. Dat was de vraag.

Als ik Edo vroeg om een verspilling aan te wijzen, liep hij ergens heen in het bedrijf en begon zijn gal te spuien over hoeveel gedoe iets was. “Hoe dit daar en daar ook niet lekker werkte. Hoe slecht anderen het oppakten en hoe vaak hij het wel niet moest uitleggen. Het zal wel aan de mentaliteit liggen hier,” aldus Edo.

Eén op één motiveren werkt ook niet
In het begin heb ik een aantal keren één op één met hem gesproken. Getracht hem uit te leggen dat het bij Lean echt de bedoeling is om eerst naar je eigen werk te kijken. Zoals je waarschijnlijk al verwacht… Zonder succes.

Bij de directeur van het bedrijf heb ik zelfs aangegeven dat er echt iets moest gebeuren. Want dit frustreerde de vooruitgang enorm en de andere teamleden hadden ook last van de houding van Edo. Laat ik eerlijk zijn. Ik werd zelf ook gefrustreerd en voelde mee met de andere teamleden.

De ommekeer
Tot tijdens een Get Lean sessie de ommekeer kwam. We waren bezig met de A3 methode. Een bekende Lean methode. Die gebruik je om via een duidelijke probleemomschrijving en analyse in kleine stapjes bij de oplossing te komen. De meeste mensen hebben in het begin moeite om het probleem goed te omschrijven. Edo was hierop geen uitzondering.

Edo zag volop problemen en ergernissen. En hij wilde daar best vanaf. Die dag besefte hij dat het spuien van zijn ergernissen niet werkte. En dat hij zelf moeite had om de achterliggende problemen op een heldere manier uit te leggen. Dit inzicht hielp hem verder:

Twee overwinningen van Edo

Wat nu? De eerste winst die Edo boekte was dat hij alles omdraaide. Niet langer werden de ergernissen veroorzaakt door zijn collega’s, maar was het zijn eigen probleem geworden. Hij ging zelfs om hulp vragen. Hij vroeg: ”Hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet steeds een paar stappen verder ben. Waardoor ik me steeds meer erger?”

De tweede overwinning was dat hij zelf met de oplossing kwam. Die zat gewoon in de Lean toolbox. Het A3 formulier. Ik geef mensen vaak de tip om het probleem zo te omschrijven dat je het aan een kind van 12 uit kunt leggen. Toen Edo dat probeerde, ontdekte hij dat hij dat erg lastig vond. En hiermee had hij een heel eenvoudige manier gevonden om zijn gedachten en ergernissen terug te brengen naar kleine begrijpelijke stapjes. Begrijpelijk voor zijn collega’s en begrijpelijk voor anderen.

Ik ben trots op Edo!